Contacts
بازسازی ساختمان اداری

طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار چگونه انجام می شود؟

طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار تخصص یا فعالیت ساده ای نیست زیرا در صورت وجود اشتباه یا بی تجربگی در طراحی فرد باید هر روز هفته از ساعت 9 تا 5 فضای بغرنجی را تحمل کند. یک دفتر کار عالی باید به اندازه کافی راحت باشد تا افراد مختلف و کارمندان بتوانند تمام روز را در آن سپری کنند. محیط و فضای کاری باید به نحوی دیزاین شود که شما بتوانید به اندازه کافی کافی تمرکز خود را حفظ کنید و در حالت ایده آل، فضای مورد نظر کاملا جالب بوده و بتواند خلاقیت های شما را به جریان بیندازد.

به عبارت دیگر کار و زندگی می تواند به اندازه کافی دیوانه کننده باشد؛ اما طراحی، تنظیم و اولویت بندی فضای کاری شما  این امکان را می دهد تا به سهولت از سختی و کسالت شغل یا فعالیت های روزانه خود بگذرید.

با پیدا کردن مکانی برای کار شروع کنید. (نه، لازم نیست اتاق جداگانه باشد. به گفته موریس، با کمدهای بدون استفاده می توانید کارهای زیادی انجام دهید.) سپس، شروع به چیدن فضای خود کنید.

طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار
بازسازی ساختمان اداری شرکت تامین

نکات قابل توجه در حین طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار

اگر دیزاین دفتر کار خود را تغییر دهید و یا به دنبال ایده ای جدید برای چیدمان محل کار خود هستید بهتر است قبل از هر کاری برای عملیاتی کردن ایده های ذهنی خود به موارد زیر توجه نمایید.

  • در هنگام طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار به فضای کوچک فکر کنید.

به یاد داشته باشید که دفتر کار شما در حقیقت چیزی فراتر از محوطه میز، صندلی و کمد پرونده شما نیست. این محیطی است که غالبا برای شما سازنده است و می تواند سبک، هویت و تفکرات ذهنی شما را به دیگران منعکس کند. بنابراین این محدوده باید آرامشی را فراهم کند تا شما بتوانید با حداکثر توان بر روی کار و مسائل  مهم شغل خود تمرکز کنید. در هر صورتی که میز کاری شما یا به کل اتاق تان شلوغ و نامرتب باشد، فعالیت و تمرکز بر روی مباحث کاری بسیار سخت خواهد شد.

  • تایم و برنامه کاری خود را سازماندهی کنید.

اگر جزو افراد پر مشغله هستید یا روی میزتان پر از فرم ها و ابزارهای کاری مختلف است شما باید از اصل سازماندهی پیروی کنید به عبارت دیگر اگر مجبور هستید مدام فرم را پر کنید و یا آن ها را روی میز خود داشته باشید باید برنامه ریزی و مکان نمایی این اقلام به صورتی باشد که در عین مرتب بودن در دسترس شما نیز قرار گیرد.

در صورت عدم سازماندهی محیط مناسب محیط کارتان ممکن است برای راه اندازی یک طوفان فکری یا فهرست سازی یک پروژه مجبور باشید زمان زیادی را برای مکان یابی یک نوت بوک صرف کنید. همچنین در چینی شرایطی شما مجبور خواهید بود لپ تاپ خود را جابجا کنید تا فضایی برای یادداشت برداری ایجاد کنید. در نتیجه این عدم ساماندهی تایم و برنامه کاری در شناسایی و رسیدن به اهداف موثر نخواهد بود.

  • یک فضای کاربردی ایجاد کنید.

در طراحی و دکوراسیون داخلی محیط کاری باید یک مکان بهینه برای جلسات ویدیویی نیز در نظر بگیرید. اگر به طور معمول بر روی یک میز در یک فضای به هم ریخته کار می کنید، هنگام برگزاری جلسات ویدیویی تصویری از نامرتبی فضای کاری شما به مخاطب منعکس می شود.

سعی کنید برای برگزاری جلسات ویدیویی جایی در محل کار خود ایجاد کنید که پس زمینه ای ساده، نورپردازی خوب روی صورت ، فضای بدون اکو یا صدای پس زمینه زیاد داشته باشد. در نظر گرفتن این ایده در طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار می تواند زمان آماده شدن برای جلسات ویدیویی و استرس ناشی از تلاش برای یافتن جایی مناسب در آخرین لحظه را کاهش دهد.

  • مبلمان می تواند یک ابزار عالی باشد.

فراتر از مبحث طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار کاربردی و سازماندهی ابزارهای مورد استفاده در شغل شما، برخی از میزها و صندلی ها می توانند در نظم بخشی و چیدمان بهتر محل کار شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. به عنوان مثال کمر درد یا احساس ناراحتی ناشی از نشستن طولانی مدت می تواند باعث حواس پرتی و کاهش تمرکز بر روی فعالیت های مختلف کاری شود. برخی از افراد توانایی کار در حالت ایستاده را ترجیح می دهند به همین دلیل میزهای ایستاده برای کسانی که می خواهند از اثرات منفی نشستن برای سلامتی خودداری کنند و در عین حال از بهره وری ایستادن نیز بهره مند شوند، گزینه بسیار عالی هستند.

از سوی دیگر برای کسانی که می خواهند بنشینند، صندلی ها باید ارگونومیک و راحت باشند تا فرد در طول روز و حین فعالیت کاری احساس راحتی کند. اگر بیشتر تایم روز خود را در محل کار می گذرانید و اغلب بر روی یک صندلی می نشینید حتما باید از یک صندلی ارگونومیک و متناسب با استایل بدن خود استفاده نماید.

  • اجازه دهید محیط شما الهام بخش باشد.

در طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار اگر در دفتر کار شما پنجره ای با نمای بیرون وجود دارد، سعی کنید میز خود را در محیطی از اتاق قرار دهید که روبه پنجره باشد. نگاه کردن به بیرون از پنجره علاوه بر اینکه باعث آرامش و تمرکز می شود می تواند روح شما را به طبیعت متصل کند و موجب احساس آرامش، طراوت و تمرکز شما گردد.

اگر چه فضای ارتباط داشتن با فضای بیرونی و طبیعت در حین کار می تواند روح و جسم شما را نوازش کند ولی همیشه دفتر کار دارای پنجره یا فضای مرتبط با محیط بیرون از دفتر نیست. در این حالت بهتر است از منابع دیگری غیر از فضای باز استفاده کنید. در طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار بهتر است از عوامل الهام بخش مورد علاقه مانند یک پوستر بر روی دیوار یا یک تقویم عکس دار و همچنین مجموعه ای از عکس های خانوادگی استفاده نمایید.

  • طبیعت را به داخل دفتر کار خود بیاورید.

شما در حین طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار خود از اثرات آرام بخش طبیعت به وسیله  گیاهان مختلف آپارتمانی بهره مند شوید. طراحان حرفه ای دکوراسیون داخلی توصیه می کنند چند گیاه آپارتمانی یا دستورالعمل نگهداری آسان را در گلدان های کوچک بکارید و آنها را در دفتر کار خود و در نزدیکی نور طبیعی قرار دهید. شما می توانید حتی یک گیاه سبز کوچک مانند ساکولنت، کاکتوس یا بامبو در یک لیوان آب یا گلدان کوچک قرار دهید و آن را بر روی میز یا گوشه ای از اتاق کار خود بگذارید تا بدین ترتیب از انرژی های مثبت طبیعی استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار
طراحی دکوراسیون اداری مجتمع صنایع نفت
  • نور طبیعی را فراموش نکنید

نور طبیعی خورشید علاوه بر اینکه بسیار آرامش‌بخش است می تواند در بهبود روشنایی و دید محیط کار تاثیر گذاشته و موجب صرفه جویی در قبض برق گردد. تحقیقات علمی نشان می دهد دفاتری که از نور طبیعی‌ خورشید برای روشنایی استفاده می کنند، ۸۴ درصد کاهش علائم سردرد، خستگی چشم و تاری دید را در کارمندان گزارش نموده اند. بنابراین یک طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار زیبا و کاربردی می تواند شامل پنجره های بزرگ که با پرده های سفید نیمه شفاف پوشانده شده باعث انتقال اثرات مثبت نور خورشید به کارکنان شرکت مورد نظر شود.

  • یک دفتر کار با کابینت ها و قفسه های چوبی توکار

غالبا شما در محل کار خودتان  نیاز به دسترسی به نوعی از تجهیزات دارید که می تواند شامل پرینترها و دستگاه های کپی حجیم، دفترچه یادداشت و خودکارهای شیک یا فرم های مختلف و… باشد اما شما در طول 8 ساعت کاری به این همه تجهیزات به طور همزمان نیاز ندارید. بنابراین در هنگام طراحی دکوراسیون دفتر کار باید این سوال را از خودتان بپرسید که “شما از چه نوع تجهیزاتی در شغل خود به طور منظم استفاده می کنید؟”

هنگامی که به این سوال پاسخ دادید، تدوین و طراحی یک فضای طبقه بندی یا  ذخیره سازی می تواند نیازهای ابزاری شما را برآورده کند. طراحی و ساخت قفسه ها و کابینت های سفارشی می تواند هر چیزی را که شما به آن نیاز دارید را در خود جای دهد. استفاده از قفسه های توکار به شما کمک می کند تا ابزارها و وسایل مورد نیاز خود را طبقه بندی و سازماندهی کنید و بدین ترتیب گردش کار را بسیار روان تر خواهد بود.

  • عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

هنگامی که هدف شما از تغییر طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار خود برای رسیدن به موفقیت های بیشتر است بخشی از آن به معنای پیش‌بینی و اجتناب از نقاط منفی است که احتمالاً ممکن هست آن را در آینده تجربه کنید.  اغلب افراد مبلمان و میزهای محیط کار خود را به گونه‌ای چیدمان می‌کنند که منجر به حواس‌پرتی آنان در حین کار می شود.

در طراحی دکوراسیون دفتر کار دیزاینر باید کشف کند  که چه چیزهایی باید در فضای کاری قرار گیرد و چه چیزی از محیط مورد نظر باید خارج شود. طراح باید از چه ابزار و دکور سرگرم‌کننده ای در دفتر شما استفاده نماید تا فضا دنج‌تر و کاربردی‌تر باشد و تمرکز شما را از مباحث کاری خارج نکند.

  • میزی را انتخاب کنید که ظاهر خوبی داشته باشد

یک فضای کاری کوچک کنار پنجره که از یک میز چوبی مشکی و یک صندلی چوبی برنزه تشکیل شده می تواند برای فضای کاری شما یک ایده بی نظیر باشد. میزها نقطه کانونی فضای اداری و کاری هستند؛ بنابراین  شما باید در نظر بگیرید که با چه مدل میزی احساس راحتی دارید.

در هنگام طراحی چیدمان اداری و دفتر کار خود همیشه روی میزهایی با تناسب مناسب سرمایه گذاری کنید، زیر شما بیشترین ساعات روز را در بر روی آن سپری خواهید کرد.بنابراین به دنبال میزی بگردید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا به عنوان یک فضای کاری راحت عمل کند و به اندازه کافی بلند باشد که بتواند پاهای شما را در خود جای دهد.

طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار
طراحی دکوراسیون اداری و دفترکار مجتمع اداری شرکت مهندسی ساختمان صنایع نفت
  • مانیتور خود را به یک بیانیه ساز تبدیل کنید

بسیاری از ما در حین کار از مانیتورهای دسکتاپ حجیم استفاده می کنیم و برخی از ما چند دستگاه کامپیوتری بر روی میز خود داریم. اما با کمی خلاقیت می توانید این اشیاء کاربردی را به یک ویژگی طراحی در محیط کاری خود تبدیل کنید.

استفاده از چندین نمایشگر و رایانه می تواند یک چالش طراحی محسوب شود که این مشکل را می توان با نصب  یک مانیتور چند رسانه ای در دیوار دفتر کار حل نمود و فضای کاری شما را تمیز و زیبا کرد. اگر فضایی برای نصب مانیتور بر روی دیوار ندارید، می‌توانید با تطبیق مانیتور خود با بقیه وسایل مورد استفاده در طراحی فضای داخلی محل کارتان زیبایی و نظم خاصی را در این فضا ایجاد کنید.

  • دیوارهای خود را با رنگ دارای تناژ پررنگ، رنگ کنید

در هنگام طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار استفاده از یک لایه رنگ تازه می‌تواند در هر فضایی تاثیر بسزایی داشته باشد، و فضای کلی  دفاتر کوچک‌تر از زیباتر و چشم نواز تر جلوه نماید. به عبارت ساده تر رنگ بهترین راه برای ایجاد تاثیر فوری است؛ بنابراین اگر دفترتان کسل‌کننده است یا نیاز به تغییر دارید، یک لایه رنگ سبز تیره یا رنگ سرمه‌ای روی دیوارها و کابینت‌هایتان می‌تواند حس هیجان‌انگیزی در وجود شما و سایز کارمندان ایجاد کند.

  • جایی برای مشتریان و همکاران بگذارید

یک میز چوبی که دو صندلی در کنار آن قرار گرفته است که می تواند شامل یک صندلی میز رول و یک صندلی روکش دار باشد برای نشستن مشتریان و همکارانتان گزینه بسیار عالی به شمار برود. بنابراین قبل از طراحی و چیدمان دفتر کار خود در نظر بگیرید که چه کسانی و چگونه  باید از فضا استفاده کنند. آیا تا به حال در فضای کاری خود میزبان مشتریان یا همکاران دیگر هستید ؟

اگر نیاز دارید که این فضا را با دیگران به اشتراک بگذارید، حتماً فضایی را برای آنها باز کنید تا هر زمان که نیاز داشتند به راحتی به شما بپیوندند. اگر مشتریان را سرگرم می کنید، صندلی ها را در دو طرف میز خود قرار دهید. و اگر در کنار همکاران کار می کنید، میزی را انتخاب کنید  که به اندازه کافی بزرگ باشد که همزمان چند صندلی را در خود جای دهد.

  • یک مکان استراحت ایجاد کنید

استراحت کردن و کار کردن ممکن است دو عنوان با تضاد های قطبی به نظر برسند، اما بسیاری از دفاتر اداری از یک فضای استراحت داخلی بهره می برند. ایجاد فضاهای استراحت در طراحی مجتمع اداری، افزودن صندلی‌ها، میز قهوه‌خوری و تخت خواب، فضایی معنادار در محیط کار شما  ایجاد می‌کند و سطحی از حس آرامش و بهبود عملکرد را به فضای اداری شما می‌آورد.

ایده های دکور اداری برای بهبود بهره وری

طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار گرچه ممکن است برای شما دلهره آور به نظر برسد؛ اما خوشبختانه، اولین قدم ساده است که به این فکر کنید که دوست دارید چگونه کار کنید. طراح و دیزاینر فضای داخلی با درک چگونگی نیاز مشتری به فضا برای عملکرد بهتر شروع به طراحی می کند. او در این حین ممکن است از شما سوالاتی بپرسید که چگونه دوست دارید کار کنید؟ چه چیزی حواس شما را در حین کار پرت می کند؟ و چه زمانی بیشترین بازدهی را دارید؟

یک طراح حرفه ای برای دیزاین یک دفتر کار نباید صرفا و فقط به عملکرد زیبایی‌شناسی در فضای مورد نظر اهمیت بدهد. چرا که شما در محیط کار به فضایی  که بتوانید براحتی تمرکز کنید و بیشترین زمان را برای پیشبرد مباحث کاری خود صرف کنید. بنابراین متخصص طراحی برای طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار شما از پارمتر های مختلفی استفاده می کند که برخی از آنها به شرح زیر است.

  • توجه به ابعاد و اندازه فضای مورد نظر به خصوص اگر فضا کوچک باشد.
  • توجه به میزان و نوع ابزارهای پر کاربرد شما و نحوه سازماندهی متناسب آنها
  • ایجاد یک فضای کاربردی
  • استفاده از مبلمان ، میزها و صندلی های می تواند یک ابزار عالی باشد.
  • مناطقی را برای فضاهای کاری فردی و گروهی ایجاد کنید.
  • پالت رنگ مهم است.
  • بهینه سازی برای رفع نیازهای کارمندان همچون استراحت کردن یا نوشیدن یک لیوان چای می تواند پیشنهاد بسیار عالی باشد.
طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار
بازسازی ساختمان اداری شرکت تامین

کلام آخر

از آنجایی که دفاتر و محیط های کاری جزو فضاهایی کوچک و کاربردی هستند، استفاده از طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار استاندارد می تواند بسیار به صرفه باشد.  اگر چیزی زیبا است اما کاربردی نیست، لزوما نباید در دیزاین محیط کار استفاده شود. همچنین لوازم جانبی مختلف، میز با طراحی خوب می توانند به همان اندازه عملکرد و فرم فضای کاری شما را بهبود بخشند.

به عبارت دیگر استفاده از تکنیک های سازمانی دهی می تواند تفاوت بزرگی در دفتر کار شما ایجاد کند؛ به طوری که نگهدارنده های مداد، منگنه های خنک و پخش کننده های نوار می توانند زیبایی ، نظم و دسترسی شما را واقعاً ارتقا دهند. یکی از این نمونه های طراحی دکوراسیون اداری، اجرای پروژه بازسازی ساختمان اداری شرکت تامین سرمایه کاردان است که توسط گروه معماری اویز انجام گرفته است.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معماری-اشتراک-تصویر
برای دریافت آخرین اخبار مشترک شوید!