Contacts
طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان شهرآرا

طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی فضای داخلی امروزه یکی از پر اهمیت ترین و مهمترین شغل هایی است که به فضا سازی امکان مختلف می پردازد. وجود لوازم الکترونیکی متعدد در فضای خانه و آشپزخانه مانند توستر، اجاق گاز، کباب پز، تلویزیون و… یک مشکل جدید برای طراحان داخلی محسوب می گردد.

بنابراین در حین چیدمان و طراحی فضای داخلی خانه طراح باید بداند که چگونه می توان چیدمان فضاهای آشپزخانه را با اتصالات برقی تطبیق نمود. با این حال، در مسیر پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای مختلف مصرفی، طراحان یاد گرفتند که چگونه طراحی هر منطقه ای با پیشرفت‌های تکنولوژی و ذائقه مردم هماهنگ کنند. استفاده از رنگ‌های تیره و ملایم همراه پالت‌های رنگی در فضای داخلی خانه، دفتر کار و اماکن تجاری توانسته فضای آرامش بخشی را برای افراد مختلف ایجاد کند.

چرا طراحی دکوراسیون داخلی مهم است؟

طراحی داخلی در حقیقت  تحقیق، برنامه ریزی، طراحی و ایجاد فضاهای داخلی مناسب با سلیقه افراد است که به صورت سفارشی، کاربردی توسط یک کارشناس زیبا سازی می گردد. یک طراح داخلی توصیه می کند که چگونه از فضا برای بهبود تجربه کاربری و تزئین فضای داخلی از مواد و تجهیزات مختلف همچون مبلمان، نورپردازی و… استفاده گردد. این کار باید متناسب با نیازها، سبک زندگی و بودجه مشتریان به بهترین شکل صورت بگیرد.

در نتیجه در دنیایی امروزی که بازارهای دکوارسیون داخلی پر از مبلمان ها، تابلو ها ، نورپردازی های متنوع و مختلف است؛ شما می توانید با کمک یک کارشناس طراح داخلی بهترین ها را مطابق سلیقه خود برای چیدمان منزل و دفترکار انتخاب کنید. به این ترتیب شما از شر هزینه های اضافی خلاص شده و به راحتی از ابزارهایی مختلف در فضای آرامش بخش خانه خود استفاده خواهید کرد.

طراحی داخلی چه کاری انجام می دهد

طبق اصول دکوراسیون داخلی یک  طراح داخلی می تواند فضای کاربردی در داخل ساختمان ایجاد کند که بیشترین تطابق را با معماری فضای داخلی و بیرونی مکان مورد نظر دارد. از سوی دیگر، دکوراسیون داخلی لزوما از مبلمان، یراق آلات و لوازم شیک مانند پرده و فرش لاکچری یا گران قیمت  برای تزیین فضای داخلی خانه استفاده نمی کند؛ بلکه در طراحی دکوراسیون داخلی باید رنگ، سبک طراحی و بافت فضا نیز مورد توجه قرار بگیرد.

به عنوان مثال یک دکوراتور داخلی از نزدیک با معماران کار کرده و با دانش تخصصی آنها در مورد مصالح ساختمانی استفاده می کند؛ در نتیجه  برای ایجاد  تغییرات جزئی در ظاهر اتاق خواب ، پذیرایی و… می تواند با تجربه و دانشی که کسب نموده از ابزارها و شیوه های مختلف بهره ببرد. این در حالی است که  یک معمار حرفه ای برای بازسازی ساختار فضاهای داخلی خانه مانند آشپزخانه یا طراحی ممکن است از روش های پر هزینه و طولانی مدت استفاده نماید.

انواع  طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی منزل

طراحی معماری و چیدمان فضاهای مختلف اداری، مسکونی و تجاری در دنیای شلوغ و پر تراکم امروزی اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین کمک گرفتن از طراحان داخلی نه تنها منجر به زیباسازی اماکن مختلف می گردد؛ بلکه باعث می شود تا فضای مورد نظر بهترین کاربری را داشته باشد.

·        طراحی داخلی اماکن تجاری

در نظرگرفتن اصول دکوراسیون داخلی در طراحی داخلی فضاهای تجاری برای موفقیت کسب و کار و افزایش فروش محصول بسیار ضروری است. به کار بردن انوع مواد، رنگ و اثاثیه باید با تصویر برند شرکت مورد نظر هماهنگی کامل داشته باشد تا بتواند تفکر سیستماتیک مجموعه را به مشتریان انتقال دهد.

·        طراحی فضای اماکن تفریحی

اماکنی همچون رستوران‌ها، کافه ها و هتل ها باید از  طراحی داخلی خوبی برخوردار باشند تا  علاوه بر اینکه از  فضا به خوبی استفاده شود بتواند توجه و نظر مشتریان را به سوی خود جلب نماید. افراد در اینگونه فضاها دوست دارند بنشینند و در طی زمان انتظار و  صرف غذا یا نوشیدنی احساس راحتی بیشتری داشته و محیط لذت ببرند.

·        سبک طراحی داخلی فروشگاه ها

طراحی داخلی یک فروشگاه می تواند مشتریان بالقوه را برای ورود و گذراندن زمان بیشتری در داخل مجموعه ترغیب کند. رعایت اصول دکوراسیون داخلی در فضای یک فروشگاه می تواند به ایجاد یک تجربه منحصر به فرد در ذهن مخاطب نقش بسیار زیادی داشته باشد. به خصوص اگر می خواهید یک سرو گردن از رقبیان خود در فضای مجازی و فروشگاه های آنلاین بالاتر به نظر برسید.

·        فضاهای  ورزشی و باشگاه ها

طراحی داخلی اماکن ورزشی مانند چیدمان و طراحی رختکن یا صندلی تماشاگران در استادیوم های فوتبال می تواند به بهبود تجربه ورزشکاران و تماشاگران کمک کند. چیدمان تجهیزات و دکوراسیون یک باشگاه ورزشی می تواند باعث بهبود تمرینات و افزایش تمایل به عضویت افراد مختلف شود.

·        شرکت های بزرگ حقیقی و حقوقی

دکوراسیون داخلی در فضاهای اداری بزرگ و رسمی که دارای چیدمان و گردش کار برنامه ریزی شده هستند می تواند به افزایش بهره وری و ارتباط بین کارمندان کمک کنند. فضاهای تجاری که دارای طراحی داخلی جذاب و کاربردی هستند، می توانند تصور و تجربه کاربری خوبی را به مراجعین خود ارائه نمایند و در عین حال یک محیط کاری راحتی را  کارکنان ایجاد نمایند.

·        طراحی فضای داخلی مسکونی

طراحی داخلی منازل شخصی آپارتمانی و ویلایی را می توان به صورت حرفه ای و یا توسط صاحبان خانه انجام داد. به عنوان مثال در  هنگام طراحی فضای داخلی آشپزخانه بیشتر صاحب خانه ها ترجیح می دهند از فضای موجود به صورت عملی و کاربردی استفاده  شود.

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان شهرآرا

سبک های مختلف طراحی داخلی

امروزه دکوراسیون داخلی منزل و اماکن تجاری در سبک های مختلف و متنوع صورت می گیرد که  در اغلب موارد انجام  پروژه ای طراحی به  شخصیت و سلیقه مشتری بستگی دارد. در اینجا تعدادی از محبوب ترین سبک های طراحی داخلی آورده شده است.

·        سبک طراحی داخلی سنتی

سبک سنتی طراحی داخلی برگرفته از طراحی های قدیمی اروپایی و آسیایی هستند که در آنها از طرح های رنگی ساده و مبلمان چوبی دست ساز و ملزومات سنتی استفاده می شود. پانل های چوبی، شیشه های رنگی چند تیکه و استفاده از  طروف مسی و عتیقه برای تزئین در این سبک اهمیت بسیار بالایی دارد.

·        سبک طراحی داخلی مدرن

سبک طراحی داخلی مدرن با استفاده از رنگ های با طیف  خاموش یا تضادهای رنگی جسورانه بر روی سطوح طبیعی همچون چوب، شیشه و فولاد ایجاد می شوند. لوازم و متریال های استفاده شده در این سبک  ظاهری ساده، براق و مینیمال داشته و فقط مبلمان ضروری را در خود جای می دهند. این سبک دارای پلان های باز، اشکال هندسی و طراحی نامتقارن مختلف و بسیار متنوع است.

·        سبک طراحی داخلی صنعتی

سبک طراحی صنعتی با استفاده از سطوح شیشه ای و در معرض دید به عنوان ویژگی های روستایی مانند آجر، بتن و مجرا تعریف می شود. این نوع طراحی در واقع  به طراحی داخلی فضای خانه تا دفترکار شما ظاهری ناتمام و خام می دهد. معمولاً طراحی داخلی صنعتی با مفاهیم فضایی متفاوت کار می کند و دارای سقف های بلند، وسایل فلزی و طرح های رنگی خنثی است که هنر انتزاعی در آن از جایگاه ویژه ای برخوردارمی باشد.

·        سبک طراحی داخلی معاصر

سبک طراحی داخلی معاصر یا امروزی اغلب با سبک مدرن اشتباه گرفته می شود، اما تفاوت های آشکاری بین این دو سبک وجود دارد. اما در اغلب اوقات طراحان داخلی دوست دارند هر دو سبک را با هم ترکیب کنند و چهره جدید و متفاوتی از طراحی را ایجاد نمایند.  طراحی معاصر با استفاده از نور طبیعی، فضاهای باز، پارچه های طبیعی و بافت دار، چوب رنگ روشن و تیره، رنگ های خنثی و لهجه های فلزی متمایز می شود.

·        سبک طراحی داخلی مینیمالیستی

در این سبک طراحی داخلی از حداقل مبلمان، وسایل و لوازم جانبی استفاده شده و ظاهری تازه، ساده و بدون سر و صدا با خطوط و لبه های تمیز به شما ارائه می دهد. در این سبک طراحی به هیچ عنوان از  الگو یا رنگ پر جنب و جوشی یا تناژ تند استفاده نشده است.

·        سبک طراحی داخلی دریایی

سبک طراحی دریایی حس گرم و آرامش بخشی دارد و می تواند مردم را به یاد تعطیلات و سفرهای ساحلی بیاندازد. در این سبک از چوب طبیعی به شکل ناتمام و دکوراسیون ساحلی مانند چوب دریفت با تم های رنگی سفید، آبی و شنی استفاده می شود. نمونه‌هایی از موادی که اغلب در سبک دریایی یا اقیانوسی استفاده می شود شامل  صدف‌های دریایی، طناب‌های جوت و نقشه‌های ناوبری می باشد.

·        سبک طراحی داخلی آفریقایی

در سبک طراحی داخلی آفریقایی برای طراحی داخل خانه  از رنگ های خاکی و زنده با سایه های تیره و روشن تشکیل شده است. طرح های رنگی متداول استفاده شده در این سبک از طراحی داخلی ساختمان می توان از رنگ های سفالی، قهوه ای خاکی، طلایی و نارنجی سوخته با آبی و سبز یا بنفش و صورتی استفاد نمود.  در فضای داخلی آفریقایی اغلب از پارچه های سنتی بافته شده، چاپ شده یا رنگ شده مانند پارچه گلی و مواد طبیعی مانند سیزال، چوب و کتان استفاده می گردد.

شروع پروژه طراحی داخلی

طراحی داخلی را می توان بیشتر از انتخاب رنگ برای اتاق خواب شخصی در نظر  گرفت که  با کمک آن می توانید حس بهتری از فضای داخلی منزل، دفترکار یا شرکت خود داشته باشید. از آنجایی که جهان همیشه به فضاهای اداری، رستوران‌ها، خانه‌ها و… نیاز دارد تا افراد  بتوانند ساعت‌های طولانی را برای طوفان فکری، معاشرت با یکدیگر یا استراحت نیاز دارند؛ می‌توان گفت که استفاده از  طراحی داخلی می تواند مهمترین رکن رفع این نیاز باشد.

یک طراحی معماری حرفه ای به شما  این امکان را می دهد که مرزهای هنری را با ایده های ذهنی خود پیوند دهید.  بنابراین کمک گرفتن از افرادی که در زمینه طراحی فضاهای داخلی  از مهارت و تجربه بیشتری برخوردار هستند می تواند برای شما گزینه بسیار مناسبی باشد.

بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان
طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی آپارتمان شهرآرا

اما یک راه عالی برای شروع پروژه  طراحی داخلی در وهله اول استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری است تا شما بتوانید ایده های ذهنی خود را با کمک طراح داخلی برنامه ریزی نمایید. این کار به شما کمک می کند تا طراحی فضای داخلی منزل خود را به بهترین شکل انجام دهید و بتوانید در مورد مفهوم طراحی خود تصمیم بگیرید.

همچنین شما می توانید برای انتقال ایده ذهنی خود یا کشف ایده جدید تر از تصاویر مجلات، صفحات وب و بررسی نمونه کارهای قبلی مجموعه کمک بگیرید.  طراح داخلی شما کمک می کند تا بدانید کدام سبک، رنگ، الگوها و بافت را بیشتر دوست دارید و علاقمند هستید که اتاق یا فضای خانه و دفتر کار شما چه حسی داشته باشد. اگر رنگ های روشن و مواد گرم برای طراحی فضای داخلی خانه استفاده کنید، اتاق خواب یا پذیرایی و آشپزخانه جذاب تر به نظر خواهد رسید. استفاده از رنگ های تیره معمولا برای فضاهای لوکس، آرام و خصوصی مناسب هستند.

چه متریال هایی در پروژه طراحی داخلی استفاده می شود؟

در وهله اول برای طراحی ویلا یا منزل باید از موادی را انتخاب کنید که با  روحیه شما سازگار باشد و عملکرد مناسبی را مطابق نیاز شما در فضای مورد نظر ایجاد نماید. به عنوان مثال، استفاده سطوح سخت در مقایسه با یک اتاق فرش شده، جلوه صوتی متفاوتی خواهند داشت. متریال استفاده شده  باید با طرح و  رنگ دلخواهتان شما مطابقت داشته و با سبک زندگی و نیازهای اتاق شما هماهنگ گردد. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، باید در نظر بگیرید که از مواد بادوام استفاده کنید که به راحتی تمیز می شوند.

اگر تصمیم دارید از یک طراح داخلی برای چیدمان منزل خود استفاده نمایید در ابتدا باید بدانید که برای طراحی داخلی منزل می توانید از چه  موادی استفاده نمایید.

  • چوب: یک ماده همه کاره و مقرون به صرفه که می تواند برای کف، تیرهای سقف و دیوارهای تزئینی استفاده شود.
  • گرانیت: یک ماده بادوام با نمایی لوکس که معمولا برای سطوح آشپزخانه، کف پذیرایی و طراحی حیاط استفاده می شود.
  • مس: یک ماده گران قیمت و پر زرق و برق که عمدتا برای طراحی فضاهای داخلی بسیار لوکس یا لاکچری استفاده می شود
  • کاشی: امروزه استفاده از کاشی های سرامیکی برای طراحی فضاهای داخلی حمام ، سرویس بهداشتی، آشپزخانه محبوب هستند.
  • متریال های تجدیدپذیر: مواد طبیعی سازگار با محیط زیست مانند بامبو، کنف، شیشه بازیافتی، چوب پنبه و چوب بازیافتی که کمترین ضرر را برای محیط زیست و سلامت انسان به دنبال دارد.
  • منسوجات مصنوعی: متریال هایی همچون وینیل و لمینت جایگزین ارزان تری برای چوب یا کاشی هستند که برای تزیین و پوشش کف و دیوار خانه یا اماکن تجاری استفاده می گردد.
  • پارچه: پارچه های مختلف را می توان برای طراحی اتاق خواب، پذیرایی و … استفاده کرد و حس لطافت و زیبایی در فضاهای مختلف ایجاد نمود. با کمک می توان به راحتی، رنگ، الگو و بافت مورد نظر را بر روی سطوح مختلف همچون مبلمان، پرده ها و… استفاده کرد.

اصول دکوراسیون داخلی

اگر از دکوراسیون منزل خود لذت می برید یا به دنبال یک طراح داخلی حرفه ای برای چیدمان منزل یا دفترکار خود هستید باید برخی اصول را مدنظر قرار دهید.

  • یک طراح داخلی باید با علاقه و توانایی طبیعی خود بتواند فضا را به بهترین شکل بچینید و در عین حال به معماری و الگوهای ساختمانی آن توجه نماید.
  • طراحان داخلی برای طراحی اولیه فضای مورد نظر مطابق با سلیقه شما بهتر است به کمک کامپیوتر یک طرح کلی به شما پیشنهاد دهند. زیرا در این حالت تصمیم گیری در مورد تغییرات ساختاری ساختمان و پیاده سازی ایده های ذهنی شما راحت تر خواهد بود.
  • پروژه های طراحی دکوراسیون داخلی باید با کمترین هزینه و زمان ممکن صورت بگیرد
  • استفاده از رنگ های مختلف باع می شود تا یک اتاق به دنیایی متفاوت از بقیه خانه تبدیل شده و حس و حال متفاوتی را در خانه ایجاد نماید.
  • طراحی فضای کاری باید به گونه ای باشد که تمرکز و بهره وری را در داخل شازمان افزایش دهد و موجب افزایش بهره وری شما یا کارکنان مجموعه گردد.
  • استفاده از عناصر طبیعی مانند نور و گیاهان زنده به شما کمک می کنند تا داخل خانه یا دفتر کار خود احساس آرامش بیشتری داشته باشید.
  • اتاق ها و فضای داخلی دفتر کار شما باید کاربردی باشد و در طراحی آن ترکیبی از عملکرد، طراحی و راحتی باید مدنظر قرار گیرد.
  • متریال های استفاده شده برای طراحی داخلی باید سازگار با محیط زیست بوده و از هزینه نگهداری کمتر، کیفیت بالا برخوردار گردند تا در مصرف انرژی کارآمد باشند.

اصول دکوراسیون داخلی ساختمان
طراحی داخلی و بازسازی آپارتمان شهرآرا

کلام آخر

هیچ زمانی بهتر از فصل بهار برای دمیدن جان تازه ای در خانه شما وجود ندارد، فصلی که ما را وادار می کند تا زمستان را کنار بگذاریم و آینده ای پر از امکانات را به کمک طراحی داخلی را به آغوش بکشیم. بنابراین برای  نظافت و سازماندهی مناسب و کاربردی منزل یا دفترکار، تغییر دکوراسیون یک گام منطقی است.

از این گذشته، طراحی داخلی این قدرت را دارد که یک فضای کوچک و نمور را به اتاق رویاهای شما تبدیل کند. شما می توانید با کمک گرفتن از اصول تخصصی طراحی ویلا و دکوراسیون داخلی منزل  فضای مورد علاقه خود را درست کنید. شما می توانید تختتان را به شکلی مناسب درون اتاق خواب قرار دهید تا به محض ورود حس آرامش در وجودتان رخنه کند.

همچنین برای تبدیل اتاق نشیمن، اتاق ناهار خوری و اتاق خواب خود به فضای شیک و رمانتیک شما می توانید  از سبک و علایق شخصی خود الهام بگیرید تا آنچه که در رویا های خود می پرورانید رنگ واقعیت به خود بگیرد.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معماری-اشتراک-تصویر
برای دریافت آخرین اخبار مشترک شوید!