Contacts
طراحی ویلا

طراحی ویلا یکی از اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین قسمت‌ در ساخت ویلا است. بخصوص که ویلا یک سازه با کاربرد تفریحی و لاکچری است، بنابراین طراحی ویلا باید متفاوت از طراحی سازه‌های دیگر مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا اداری باشد.

در طراحی ویلا، خلاقیت و هنر ترسیمی طراح، نقش کلیدی را در موفقیت طراحی ویلا بازی می‌کنند. مهم‌تر اینکه، طرح ارائه شده باید منحصر به فرد باشد و به نوعی ساختارشکنی در آن رعایت گردد. در طراحی ویلا، سازه باید آمیزه‌ای از هنر، طراحی سازه، طبیعت‌ شناسی و استفاده از ویژگی‌های جغرافیای منطقه باشد.

نکته مهم دیگر در طراحی ویلا، هزینه تمام‌ شده برای پیاده‌سازی انواع طرح‌هاست. امکان‌سنجی و کاهش حداکثری هزینه‌ها باید هدف معمار باشد و متناظر با بودجه و ظرفیت مالی سازنده طراحی انجام گیرد تا اتمام و زمان برنامه‌ریزی‌ شده برای آن، فدای پیچیدگی و جزئیات بیش از حد طراحی ویلا نشود.

منظور از طراحی ویلا چیست؟

طراحی ویلا شبیه یک پازل هنری است که قرار است با مصالح ساختمانی و در چیدمانی آمیخته با طبیعت پیاده‌سازی شود. در این نوع از طراحی، معمار باید از چهارچوب‌های کلی خارج شود و به دنبال یک طرح انحصاری باشد؛ طرحی که آسمان، آب، کوه و جنگل را با یک سازه مسکونی تلفیق می‌کند.

در طراحی ویلا، تعداد اتاق‌ها و چیدمان آن‌ها متفاوت از یک ساختمان مسکونی است. زیرا در ویلا شما به دنبال رفاه سکونتی لاکچری با مولفه طبیعی هستید. بنابراین، حیاط یک عنصر اصلی در طراحی ویلا است، پنجره‌ها باید بیشترین جذب آفتاب را داشته باشند، نما خود یک تابلوی نقاشی باشد و درختان و گیاهان در بخش‌های مختلف ویلا اضافه شوند.

در این سازه، اتاق‌های نشیمن و پذیرایی معمولا بزرگتر از سایر اتاق‌ها هستند و سرویس‌های بهداشتی تعدادشان بیشتر است. همچنین، حمام با اکسسوری‌های بیشتر تزئین می‌شود، پنجره جلوه‌گری خاصی دارد، فضای بزرگتری را به خود اختصاص می‌دهد و با عناصر طبیعی تلفیق می‌شود.

ویژگی‌های یک طراحی خوب ویلایی

اصلی‌ترین ویژگی در طراحی خوب ویلا، تناسب هزینه، زمان و کیفیت معماری ویلا است. طراح باید بتواند با حداقل‌ها، حداکثرها را بسازد و با در نظر داشتن مولفه زمان ساخت، بهترین چهارچوب را در طراحی پیشنهاد بدهد.

یک ویژگی دیگر از طراحی خوب ویلا، میزان بهره‌گیری از طبیعت در طراحی ساختمان ویلا است. در اینگونه سازه‌ها، طبیعت نه یک محیط احاطه بر سازه، بلکه جزئی از آن حساب می‌شود و طراحی ویلا باید به گونه‌ای باشد که انگار ساختمان شبیه یک درخت بزرگ در کنار سایر عناصر طبیعی است.

فراموش نباید کرد که اکثر ویلاها در مناطق کوهستانی، کنار دریا، جنگل و مناطق دیگر با شرایط آب‌وهوایی خاص ساخته می‌شوند. بنابراین، طراح باید به گونه‌ای سازه را معماری کند که با آب‌وهوای منطقه سازگار باشد و هیچ کاستی از نظر گرمایش و سرمایش در سازه احساس نشود.

 

طراحی و ساخت ویلا با چه اهدافی انجام می‌شود؟

برای افرادی که امکان زندگی در مناطق شهری شلوغ را ندارند، یا می‌خواهند آخر هفته‌ها از هیاهو و دود و دم شهر‌ها دور شوند، یا به هر دلیل دیگری که منشأ آن بازگشت به طبیعت و آرامش آن باشد، طراحی و ساخت ویلا انجام می‌گیرد.

به ویژه، ویلا شبیه یک وسیله لاکچری و حتی سرگرمی است و همه ما با شنیدن نام ویلا یاد سرگرمی، رفتن به طبیعت، لذت بردن از شرایط و … می‌افتیم. بنابراین، هدف دیگر در طراحی ویلا که در ساخت آن نیز گنجانده می‌شود، تفریح شخصی و خانوادگی است.

مراحل مختلف در ساخت ویلا

برای ساخت ویلا، بودجه اصلی‌ترین نقش را بازی می‌کند. این یک واقعیت است که به طور متوسط، ویلا همیشه از ساختمان‌های مسکونی نزدیک آن گران‌تر است. بنابراین، در اولین گام، شما باید بودجه خود را با انگیزه و هدفتان در ساخت ویلا به توازون برسانید.

در ادامه به اصلی‌ترین مراحل طراحی و ساخت ویلا می‌پردازیم:

انتخاب زمین ساخت ویلا

اگر جزء افرادی نیستید که در مناطق خوش آب‌وهوای کشور زمین دارید و به دنبال یافتن یک منطقه مناسب برای ساخت ویلا هستید، نکات زیر را در انتخاب بهترین نقطه مدنظر قرار دهید:

  • آب‌وهوای منطقه و طبع شما نسبت به هوای گرم، سرد یا شرجی
  • میزان دسترسی ناحیه هدف به خدمات رفاهی مانند بیمارستان، آتش نشانی، سوپرمارکت، مرکز خرید
  • نوع منطقه، جنگلی، ساحلی، اطراف شهر یا حتی در مناطق لاکچری شهری
  • بودجه مدنظر شما برای اولین مرحله طراحی و ساخت ویلا
  • قوانین جاری در ساخت ویلا در منطقه مدنظر
  • طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌ها در منطقه و میزان فاصله زمین از آن‌ها

دریافت مجوز ساخت ویلا

در گام بعدی باید بررسی کنید که آیا امکان دریافت مجوز در آن منطقه خاص وجود دارد یا خیر. در بسیاری از مناطق خوش آب‌وهوا، اجازه ساخت صادر نمی‌شود و فقط ساختمان‌های کشاورزی و باغداری هستند که مجوز دریافت می‌کنند.

به ویژه، در مناطق ویلایی که مجوز ساخت ویلا ارائه می‌شود، تعداد طبقات و حتی نوع و رنگ سازه اهمیت دارند و به هر نوع طراحی ویلا امکان ساخت نمی‌دهند. بنابراین، بهتر است قبل از هر فعالیت دیگری، از  نوع مجوزها و دسترسی‌ها آگاهی پیدا کنید.

طراح و نقشه‌های اولیه

در این مرحله که بسیار هم حائز اهمیت است، شما باید یک معمار یا طراح ویلا بیابید که با منطقه و شیوه طراحی ویلا به سبک طبیعت اطراف آن آشنایی دارد. شبیه یک بوم نقاشی سفید، وقتی زمین را دارید، حال به دنبال نقاش هستید و اگر درست انتخاب نکنید، طرح نهایی یک فاجعه خواهد بود.

بویژه، طراح ویلا باید با سایر شرکت‌ها و افراد مسئول طراحی و انجام نقشه‌های ساختمان، مانند نقشه زیربنا یا سیستم لوله‌کشی هماهنگ باشد. عدم‌هماهنگی معمار طراح ویلا با سایر مهندسین و مجریان، باعث ایجاد وقفه‌های طولانی در ساخت و نیاز به تغییرات فراوان در روند اجرا می‌شود.

توجه دارید که دریافت مجوز ساخت منوط به نوع طراحی و امکان پیاده‌سازی آن است. بنابراین، معمار باید از ویژگی‌های منطقه و مجوزهای قبلی باخبر باشد تا متناسب با تم منطقه و دسترسی‌های ممکن، بهترین طراحی ویلا را ارائه کند.

شروع عملیات ساخت و همکاری با طراح ویلا تا آخرین مرحله

در گام اجرایی، مسئولین ساخت و مالک باید مرحله به مرحله با معمار هماهنگ شوند و هرگونه تغییری با نظر و هم‌فکری همه انجام شود. بخصوص، در یک طراحی ویلا مناسب، طراحی و ساخت ویلا یک پیوستار از نقطه شروع و دریافت مجوز ساخت ویلا تا لحظه اتمام و دریافت پایانکار ویلا است.

سبک‌های مختلف در طراحی ویلا

بسته به اینکه شما چه ذهنیتی در ساخت ویلای مورد علاقه خود دارید، انواع مختلف طراحی‌ها قابل انجام هستند. با این حال، سبک‌های مختلف در طراحی ویلا را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • طراحی کلاسیک
  • طراحی مدرن
  • تلفیق کلاسیک و مدرن یا پست مدرن

طراحی ویلا خانه آسمان
طراحی ویلا خانه آسمان گروه معماری اویز

طراحی ویلا کلاسیک

در طراحی کلاسیک، معمار سنت و عرف جاری در ساختمان سازی را مدنظر قرار می‌دهد و با شخصی سازی ویلا، یک طرح ویلای قابل قبول ارائه می‌کند. در طراحی کلاسیک ویلا، هدف ساختار شکنی و عبور از عادت‌های قبلی نیست، بلکه هدف ایجاد یک چهره آشنا از ویلا، اما به شکلی منحصر به فرد است.

وجود حوض‌های وسط حیاط، درختان مختص منطقه، سازه‌های دوبلکس، نورآرایی کلاسیک، گچکاری و نازک‌کاری به سبک کلاسیک، نماهای شبیه کاخ و به سبک‌هایی چون سبک رومی و موارد دیگر، شاخصه‌های اصلی طراحی کلاسیک ویلا هستند.

طراحی ویلا
طراحی ویلا سیاه و سفید گروه معماری اویز

طراحی ویلا مدرن

در طراحی مدرن ویلا، هدف معمار استفاده از سبک‌های نوین در معماری، فناوری، هنرهای تجسمی، دیوارهای شیشه‌ای نورپردازی فانتزی و …، است. در این نوع از طراحی، نورپردازی بخصوص نقشی کلیدی را بازی می‌کند و استفاده از خورشید در این امر بسیار حائز اهمیت است.

در طراحی ویلای مدرن، زاویه‌دهی‌ها در ابعاد بزرگتر و نمایان‌تر انجام می‌شوند و دیوارهای بیرونی هندسه‌های متفاوت از انواع کلاسیک و ساده خواهند داشت. همچنین، معمار سعی می‌کند دید بیشتری به ساکنین ویلا بدهد و به نوعی آن‌ها را چند قدم به طبیعت نزدیک‌تر سازد.

 

طراحی ویلا تلفیقی

در طراحی تلفیقی ویلا، سبک‌های کلاسیک و مدرن آمیخته می‌شوند تا از ویژگی‌های مثبت هر دو، به نفع یک نمای دلنشین‌تر از ویلا استفاده شود. در این سبک از ساخت ویلا، بخش‌هایی از سازه به سبک مدرن ساخته می‌شوند و بخش‌های دیگر با عرف و سابقه تاریخی منطقه سازگارترند. برای مثال، ممکن است پنجره‌ها و دیوارها به سبک مدرن طراحی شوند و حیاط و درختان مورد استفاده سبکی سنتی و کلاسیک داشته باشند. درنهایت، معمار باید بتواند رضایت دوجانبه از نگاه مدرن و کلاسیک را جلب کند و طراحی ویلای نهایی مطلوب هر دو دسته باشد.

پلان طراحی ویلا

در طراحی هر سازه‌، ارتباط منطقی واحدهای مختلف آن بسیار مهم است و اگر طراح نتواند این ارتباط و مفهوم آن را به درستی منتقل کند، در طراحی ویلا با شکست مواجه می‌شود. فازهای صفر، یک و دو اصلی‌ترین فازهای پلان طراحی ویلا هستند که مدنظر معمار قرار می‌گیرند.

از پلن‌های کلی تا جزئیاتی مانند نحوه قرار گرفتن پنجره‌ها و سیستم‌های روشنایی، معمار باید به تمام جنبه‌های طراحی ویلا دقت کند تا بهبود یکی به ضرر دیگری تمام نشود. درنهایت، طراحی پلن باید متناسب با بودجه، نوع استفاده و هدف مشتری از ساخت ویلا و ایده‌ها و نظرات مهندسان عمران باشد.

محوطه‌ سازی ویلا

محوطه سازی ویلا شبیه تزئینات نهایی از یک نقاشی فوق‌العاده است. محوطه‌سازی ویلا شامل طراحی تمام فضای سبزی است که در مراحل و نقاط مختلف ویلا ساخته می‌شوند. از حیاط ویلا و هارمونی طبیعی آن گرفته تا گلدان‌های بزرگ، روف گاردن و …، محوطه سازی ویلا نقش مهمی در جلوه دادن آن و ایجاد حس خوب در ساکنین ویلا دارند.

بازسازی ویلاهای قدیمی

بازسازی ویلای قدیمی شامل تمام مراحل و عملیاتی است که به منظور تغییر نما، چیدمان و رنگ و ابزارهای نمایی ویلا انجام می‌گردد. در بازسازی ویلای قدیمی باید از پتانسیل‌های موجود برای بهبود استفاده کرد تا با حفظ قسمت‌های اصلی ویلا، تغییر مطلوبی در آن به وجود آورد.

توجه دارید که بازسازی با نوسازی بسیار متفاوت است. در بازسازی ویلا قدیمی، هدف حفظ سازه و ایجاد تغییرات در آن است، اما در نوسازی، سازه  به طور کامل یا با درصد بالا حذف و از نو ساخته می‌شود.

هزینه‌های طراحی ویلا

هزینه‌ طراحی ویلا به مولفه‌های زیادی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به متراژ ویلا، متراژ محوطه‌ سازی، تعداد طبقات ویلا، سبک طراحی ویلا و موارد مشابه اشاره کرد. همچنین، پارامترهای دیگری چون هوشمند سازی ویلا و میزان دسترسی منطقه‌ای که زمین در آن قرار دارد، در هزینه طراحی ویلا نقش دارند.

قیمت ساخت ویلا

قیمت ساخت ویلا در درجه اول به شهر و منطقه‌ای بستگی دارد که قرار است ویلا در آنجا ساخته شود. برای مثال، قیمت ساخت ویلا در لواسان بسیار گران‌تر از ساخت ویلا در یکی از شهرستان‌های کوهستانی است.

نکته مهم دیگر در قیمت ساخت ویلا، هدف شما از ساخت ویلا است. اگر بخواهید ویلا بسازید که بعدا آن را بفروشید، طراحی ویلا و هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید خود یک سرمایه‌گذاری است و بعدها باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. در موارد شخصی، ممکن است طراحی ویلا ساده‌تر و کمتر از 5 درصد کل هزینه ساخت را شامل شود. جهت مشاهده پروژه های ویلا به قسمت پروژه های طراحی ویلا مراجعه کنید.

 

آنچه باید قبل از طراحی ویلا در اختیار معمار قرار دهید

برای پیاده سازی یک طرح خوب و شخصی سازی ویلا، موارد زیر را با معمار خود در میان بگذارید:

  • هدف شما از ساخت ویلا و آینده‌ای که در بهره‌برداری از ویلا در ذهن دارید
  • سبک زندگی خود و انتظاراتی که از خانه مورد علاقه خود دارید
  • متراژ مسکونی و محوطه، به صورت درصدی
  • تعداد افراد خانواده و مهمان‌های موقت یا همیشگی ویلا
  • نیاز به ایجاد تسهیل در دسترسی به امکانات خانه برای افراد معلول
  • متراژ انباری و پارکینگ
  • نیاز به دسترسی به منابع آب، گاز برق و نوع دسترسی

سوالات متداول

هزینه طراحی ویلا چقدر است؟

بسته به اینکه متراژ زمین مورد نظر شما چقدر باشد، چقدر از آن قرار است مسکونی و چقدر قرار است به محوطه تبدیل شود و سبک طراحی ویلا که مدنظر شماست، هزینه طراحی بسیار متغیر خواهد بود.

بهترین سبک طراحی ویلا کدام است؟

این سوال به پارامترهای زیادی بستگی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها شامل بودجه، منطقه ساخت ویلا و سلیقه شخصی شما است.

چگونه باید سفارش طراحی ویلا بدهیم؟

بسیار ساده است، شما می‌توانید از طریق کانال‌های ارتباطی ما شامل تلفن‌های تماس، فرم‌های سایت، واتس آپ و مراجعه حضوری، نسبت به سفارش طراحی و مراحل بعد از آن اقدام فرمایید.

نمونه کارهای طراحی ویلا را از کجا دریافت کنم؟

قسمت گالری سایت شامل نمونه‌ کارهای مختلف شرکت در مناطق مختلف کشور است. همچنین، با مراجعه حضوری می‌توانید به گالری بزرگ‌تر با جزئیات بیشتر دسترسی داشته باشید.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معماری-اشتراک-تصویر
برای دریافت آخرین اخبار مشترک شوید!